Position Tracking Mon Ami on PredictWind

lördag 26 juli 2014

Problem med dieseln på segelbåten Mon Ami.

Vi har märkt att motorn (Yanmar) på vår segelbåt svajar på varvtalet när vi använder babords bränsletank och har därför kört nästan slut på de 240 liter diesel som funnits i styrbordstanken.

Vi provar att växla över till babordstanken när vi är under gång och har 10 distans kvar till den lilla fiskebyn Calikoy i södra Marmarasjön. Då stannar nästan motorn och vi får växla tillbaka till styrbords nästan tomma bränsletank. Vi går på ångorna av den sista dieseln in i fiskebyn och lägger oss mot en kaj där en tankbil skulle kunna komma fram för här finns ingen mack.

Jag inser att vi måste fått in vatten eller någon skit i dieseln och att problemet är i babordstanken och inte i det vanliga bränslefiltret. Filtret är nämligen gemensamt även för styrbordstanken och det har ju fungerat fint.

Jag bestämmer mig för att ändå först byta bränslefiltret vilket verkar normal smutsigt och borde inte vara lösningen på dieselproblemet.

Då återstår att skruva loss bränsleslangarna från tanken och dra upp sugrören. Ja, där var problemet! Bränslesugröret på babordstanken är försett med en sil i änden och den är igensatt med slem.

Jag går i-land och pratar med några turkiska fiskare som mekar med en stor trålare och försöker förklara mitt problem för några som inte förstår ett ord annat än turkiska. De är mycket hjälpsamma och kommer ombord så jag kan rita och berätta med skisser på ett block.

Tillslut kommer en lika turkspråkig mekaniker ombord med ett bilbatteri och en elektrisk bränslepump. Vi kan tillsammans pumpa ur ca 100 liter vattenblandad diesel med sörja. Det är vatten i dieseln och det har bildats bakterier eller någon brungrön sörja i botten.

Vi får slänga ca 100 liter diesel som jag tankat för bara en dryg vecka sedan. 7000 kr för 500 liter diesel. Sedan filtrerar vi ytterligare 50 liter av dieseln i dubbla filter över till styrbordstanken.
Till slut åker vi i hans rostiga bil långt över ön till en mack och köper ca 80 liter ny diesel i gamla oljedunkar och vattencisterner utan lock så vi kan mixa upp den dåliga dieseln som är kvar.

Jag får betala 100 euro för all hjälp och det var vi mycket nöjda med när motorn spann som en katt.
Turkarna är mycket hjälpsamma.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...