Position Tracking Mon Ami on PredictWind

söndag 12 april 2015

Tillbaka ombord för vårrustning i Porto Carras Marina

Äntligen tillbaka för vårrustning av S/Y Mon Ami.

Louise och jag har rest ned med Ryanair till Thessaloniki för att vårrusta under påskveckan. Det är Påskhelg hemma men i Grekland så firas den den ortodoxa påsken veckan efter.

Det är skönt att konstatera att Mon Ami flyter och att förtöjningarna ser bra ut sedan vi lämnade henne i vattnet i Oktober förra året.



Nu skall vi sätta tillbaka seglen och provköra alla apparater, pumpar, motorer och toaletter så att de blir "motionerade" och vi ser att allt fungerar.

Vi har mycket utrustning för att klara långsegling bekvämt och då blir det mycket som skall kontrolleras under vårrustningen.

Här är en lista på vårrusning för en segelbåt som ligger i vattnet:

  • Kontrollera förtöjning och tendrar. Byt fenderskydd.
  • Ta av presenning och rengör däck och sittbrunn.
  • Kontrollera och sätt tillbaka seglen och kontrollera fallen.
  • Dyk och rengör roder, propeller och framförallt sjövattenintagen till motor m.m. Kolla Zinkanoder.
  • Blås upp gummijollen och prova utombordsmotorn med ny bensin.
  • Rengör och vaxa skrovet från jollen.
  • Vi skiftar även sprayhood och bimini då vi har vår gamla uppsättning på vintern.
Här är en lista på all utrustning som skall provköras för att "motioneras" så vi ser att de fungerar och inte fastnat under vintern. Framförallt pumpar kan sitta fast i både gummi och metall lager.
  • Motorn (Yanmar 160 Hk)
  • Generator (Onan 9,5 kVA) (Startade ej. Startbatteriet var helt slut 10,5V så vi köpte ett nytt.)
  • Alla toalett och duschpumpar. (En duschpump hade fastnat men jag lyckades reparera den.)
  • Länspumpar
  • Vattenmakaren (Dessalator Duo 60 liter/timme)
  • Luftkonditioneringen
  • Diskmaskinen
  • Tvättmaskinen
  • Fyll i dricksvatten i tankarna men tappa ur innan vi reser hem igen.
Kontrollera även batterierna och fyll på batterivatten. Vi har två system ett 12 Volt för motorstart och elektronik som t.ex. navigationsinstrument. Ett 24 Volt system med 6 st 140 Ah batterier.
Man måste lyfta av kablarna från polerna i en timme och kontrollera så spänningen är över 12,5 Volt.

Dessutom bunkrar vi lite proviant som kan lagras länge.
Motorservice m.m. gjorde vi i höstas. Eventuellt kan impellern i motor och generatorn bytas på våren eftersom de stått still under hela vintern i samma läge.

Mycket jobb men härligt med vår och hela seglingssäsongen framför oss!

Mats Warnqvist




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...