Position Tracking Mon Ami on PredictWind

söndag 12 juli 2015

Varma bestick och inventering av reservdelar ombord.

Jag får erkänna att jag börjar få lite kännedom om hur vår segelbåt fungerar och magkänsla om något är fel...
När jag skulle duka för middagen så kändes besticken i lådan varma. Knivar och gafflar var varmare än vanligt? Vad kan det bero på?
Under bestickslådan i köket är ett litet skåp för grytor men längst in i skåpet sitter en kompressor till en av kylarna. Den var kokhet. Kompressorn till kylen är vattenkyld av sjövatten och det verkade inte fungera. När jag kollade utloppet på skrovsidan längst ned vid vattenlinjen så kom inget vatten trots att man hörde att pumpen gick.
Första åtgärd var en snabb dykning ner med en skrubbsvamp för att kolla så inte inloppet till kylpumpen var igensatt. Det var det inte.
Efter att ha konstaterat att pumpen pumpade för lite vatten trots att jag gjort rent filtret så insåg jag att vi behöver en ny pump.
Alla pumpar ombord på Mon Ami är 24 Volt och inte 12V som är standard så det är svårt att hitta en marin affär som har något på lager. Jag började Googla på Internet och tänkte att jag kanske kan köpa en på webben och få den skickad till marinan på Korfu dit vi kommer om en vecka. Jäkligt problem! Kylskåp behövs verkligen här i Medelhavet.

När jag satt där och Googlade och våndades hur krångligt det var att köpa en ny pump när man är till sjöss så slog det mig. - köpte inte jag en pump av Anthonio i Porto Carras? Har vi kanske en reservpump ombord redan? Nu började letandet i alla lådor och skåp. 
Jodå! Under soffan i salongen hittar jag en splitter ny pump som passar perfekt till kylen. 24 V och till och med slangkopplingarna passar så det är bara att skruva dit och koppla in elkablarna.
Nu kommer det vatten i utloppet och kylvattnet till kompressorn funkar. Äntligen kallt i kylskåpet igen.
Sakta börjar även besticken i lådan att svalna.

Nu blir det att göra inventering av vilka reservdelar jag egentligen har ombord. ( Vilket Louise har efterfrågat länge. ) En inventarielista där jag ser vart allt ligger. Vad ligger under soffan, vad finns under durken i babordshytten? Hur många filter har jag till motorn?

Det visade sig att jag hade 8 st impellrar till motorn!...

Vattenpump för att kyla kompressorn till kylarna ombord på segelbåten.
Inventering av reservdelar till Yanmar motorn och Onan generatorn. Minst tre uppsättningar av allt. En uppsättning ifall att något behövs under årets segling. En uppsättning till höstens motorservice och en för nästa år. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...