Position Tracking Mon Ami on PredictWind

måndag 15 juni 2015

Haveri på storseglets inrullning.

Se på vad du gör med kraftiga elektriska vinschar...
Vi seglade för slör i grov sjö och hade släppt ut på bommen till storseglet.
Dirken, som är tampen som håller upp bommen när seglet inte är uppe, hängde löst och hade snott sig runt akterstaget så jag sträckte upp den. Efter en timmes ytterligare segling och besök av 15 delfiner så hade jag glömt att jag sträckt upp dirken.
Storseglet buktade för mycket så jag ville få ner bommen och spände därför kicken. Mon Ami har elektriska vinschar i storlek 66 och med fyrdubbel utväxling på kicktaljan så blir det en otrolig kraft. 

Nu såg jag inte att dirk-tampen var sträckt och höll emot så när jag vinschade in kicktaljan så small det till när kickbommen lossade ur sitt fäste i storbommen. Hela kickbommen lossade och slog med sig blocket till tampen som används för att rulla in storseglet i masten.
Nu var tampen till inrullningen av storseglet av och vi hade 100 kvm segel som fladdrade i styv kuling men var halvvägs inrullat så vi kunde varken få in det i masten eller ta ned det på däck. - Haveri.

Vi var 5 timmar från fastlandet och hade fyra timmar kvar till den öde ön Kyra där ingen hjälp finns att få. Vad göra? Vi vill ju inte vända tillbaka. Men vi kan inte ankra över natten med seglet uppe!

Lugnet behölls ombord och vi samarbetade bra. Tillslut lyckades vi få till en tillfällig skarvtamp och dra den tvärs igenom sprayhoodfönstret till en vinsch så vi kunde rulla in storseglet. 
Lättade seglade vi vidare till Kyra för bara Genua och det gick fint i medvinden. Grabbseglingen kunde fortsätta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...