Position Tracking Mon Ami on PredictWind

tisdag 23 juni 2015

Motor dramatik i strömt vatten

När vi skall runda nordvästra hörnet av ön Evia så är det mycket strömt. Här är tidvattnet ca 80 cm och det är som mest strömt ca 4 knop när vi går i ett smalt sund och rundar NV Udden på Evia. Det regnar spöregn och åskar på avstånd.

- Då hackar motorn och stannar nästan! Jag känner igen problemet, motorn får inget bränsle. Tanken är full så det måste vara skit i insuget eller i filtret. Snabbaste åtgärden är att växla bränsletank och hoppas att det får fart på motorn innan vi börjar driva i strömmen. Vi är bara ett tiotal meter från land så det är svårt att hinna kasta ankar om motorn skulle stanna helt.
Jag växlar över trevägsventilen till styrbords dieseltank och motorn får fart igen! Yes - Pust!
Då kan vi köra men denna bränsletank är nästan tom och långt nere på rött på mätaren så vi kan inte gå så långt som vi tänkt oss.

Då var det alltså inget fel på bränslefiltret eftersom det är gemensamt för båda dieseltankarna.
Nu kör Louise vidare i regnet medans jag river upp sängen för att komma åt den felande babordstanken. Det här har jag gjort en gång tidigare tillsammans med en Turkisk mekaniker uppe i Marmarasjön.
Jag drar upp insugningsröret och förväntar mig skit eller alger som stoppar dieselflödet - men inte så. TANKEN ÄR TOM!? Då måste det vara fel på nivåmätaren för uppe vid styrplatsen står bränslemätaren på fulltank! Jaha då har vi bara den lilla skvätten kvar i andra tanken som redan är på rött.
Nu måste vi ta oss kortaste vägen till närmsta hamn och tanka!

Louise tror in till kajen i AY. Konstantinos på Grekiskafastlandet men där fins ingen tankstation. Här finns ingenting mer än två tjocka och tandlösa Grekiska fiskare som inte kan engelska. Men det kommer man långt med. Gubbarna är vänliga och förstår att vi behöver Diesel. Snabbt är de nere i sin fiskebåt och kommer tillbaka med ett visitkort från en bensinmack. Vi ringer tillsammans upp macken och de hjälper mig att förklara att vi vill ha 500 liter diesel utkörd med tankbil. Det är helt naturligt här i Grekland. Här finns knappt några sjömarkar alls men gått om minitankbilar som säljer diesel vid kaj. Egentligen är det ännu bättre för då är det bara att ligga still vid kajen så kommer tankbilen till dig.

En timme senare så kommer tankbilen och fyller upp 250 liter i varje tank för 1,28 €/liter vilket var ganska billigt i vår utsatta situation. Också 10€ var till de grekiska fiskarna.  Sedan kan vi fortsätta vår färd söder ut mellan ön Evia och det Grekiska fastlandet. En upplevelse rikare och en nivåmätaren fattigare.

Mon Ami är en Beneteau 57 med en Yanmar dieselmotor på 160 HK med fyra cylindrar och turbo. Motorn drar ca 6,5 liter i timmen och vi har tre bränsletankar. 2x250l + 180 liter i reservtanken. På det kan vi alltså gå ca 100 timmar eller 700 sjömil. Vi har dessutom en Onan dieseldriven elgenerator på 9,5 kVA som drar 3-4 liter/ timme men den kör vi inte varje dag utan bara om vi behöver ladda ström efter att ha seglat i flera dagar.

Babords dieseltank under sängen med nödavstängningsventiler vid brand.
Tankar från minitankbil i AY Kostantinos.
Louise Warnqvist väntar på tankbilen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv kommentar här...